Trening na trampolinach – wady i zalety

Dzisiejszy wpis będzie całkowicie poświęcony bardzo popularnej ostatnio formie aktywności fizycznej, jaką jest fitness na trampolinach.

Don’t believe me – just jump!

Jest to świetna alternatywa dla wszystkich, którzy chcieliby poprawić swoją kondycję, ale wydaje im się, że zwykłe treningi na siłowni są nudne albo ciężkie. Tzw. jumping to niezły wysiłek cardio, ale okraszony dobrą zabawą i energetyczną muzyką. I przede wszystkim – wszystko odbywa się na trampolinach, a te z kolei z pewnością wielu osobom kojarzą się z dziecięcą beztroską. U mnie jak najbardziej takie skojarzenia występują!

Mimo pozorów lekkiej, przyjemnej zabawy, porządny trening na trampolinie może być nawet do 10 razy bardziej męczący oraz efektywny niż zwykły jogging. Głównymi trenowanymi partiami ciała jest brzuch, pośladki i uda – dzięki możliwości różnych wariacji treningu, włączając w to elementy tańca i choreografię na ręce, jumping zalicza się jak najbardziej do ogólnego modelowania ciała i podwyższania jego wytrzymałości.

Zalety

  • Trening na trampolinie wcale nie obciąża stawów bardziej niż trening na twardym podłożu! Co więcej, obciąża je znacznie mniej. Ten krzywdzący stereotyp jest dość często powielany przez ludzi, którzy nie znają dokładnie mechanizmów działania własnego ciała.
  • Zrzucone kilogramy, jędrna pupa i cała sylwetka, wymodelowana jak marzenie! Przy regularnym uczestnictwie w tego typu zajęciach fenomenalne efekty widać już po paru miesiącach.
  • Calutki organizm, do najmniejszej części pojedynczych komórek jest bardziej dotleniony. Układ krążeniowy jest pobudzony, a jego praca poprawia się znacznie, skutkując świetnym samopoczuciem psychofizycznym oraz idealnymi wynikami lekarskimi 😉
  • Jumping jest też polecany jak element niektórych rehabilitacji. Mowa tutaj o osobach po problemach z sercem, osobach starszych z problemami z równowagą oraz dzieciach z dyspraksją ruchową.

Przeciwskazania

  • Ze względu na zwiększony wysiłek cardio oraz gwałtowne ruchy, logicznym przeciwskazaniem jest ciąża oraz osteoporoza.
  • Zaawansowane schorzenia dróg oddechowych, takie jak astma jest kolejnym niepodważalnym powodem na poszukania alternatywy dla jumpingu.
  • Choroby stawów skokowego i/lub kolanowego też nie powinno się pogłębiać poprzez wzmożoną aktywność skokową.
    – Listę zamykają świeże urazy, endoprotezy, znacząca nadwaga oraz choroby układu krążenia.

Poszerzaj horyzonty!

Regularne treningi na trampolinie nie muszą być dla wszystkich. Niektórzy wolą systematyczną aktywność, podczas której będzie można w skupieniu doskonalić technikę i precyzję. Prawidłowy trening jumpingowy również wymaga precyzji, jednak czasami można dać się porwać dobrej zabawie i zwyczajnie zapomnieć o poprawnym wykonywaniu skoków. Warto jednak chociaż spróbować tej formy fitnessu – akurat może posiadać w sobie elementy ruchowe, które są szczególnie potrzebne do życia niektórym profesjonalistom jak i amatorom sportu. Jedne zajęcia na pewno nikomu nie zaszkodzą, a jedynie wzbogacą nasze doświadczenie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

19 − five =